Geschiedenis van de gemeente Niel
Deel "NIEL opnieuw bekeken"
26. Binnenschepen, zoals hier de "C.B.R. 66", voerden cement naar de Antwerpse haven voor de overzeese markten of gewoon naar het binnenland langs de rivieren en kanalen. Het onderhoud van de scheepsmotoren geschiedde in de eigen atelier. Grote herstellingen werden uitgevoerd op een scheepswerf te Kruibeke. Uiterst rechts de metalen hangar opgericht in 1934.
27. De C.B.R. bezat na de opslorping van de Nielse cementfabriek in 1926 een eigen vloot van niet minder dan 36 binnenschepen om de cement weg te voeren. Hier walkapitein Albert Henderickx die verantwoordelijk was voor de bevrachting, het laden en het onderhoud der schepen.
28. De grote hangar naast de kil met grijpers om het krijt uit de schepen te halen en in wagonnetjes te storten.
29. De locomotief sleepte de wagonnetjes met krijt dat vanuit Wallonië per spoor toekwam, van aan de "Krijtstatie" (spoorwegovergang Lanbouwstraat) naar de fabriek. Ook de klei uit de "Put van het Cementfabriek" (Landbouwstraat - J. Wauterslaan), "De Blaa Put" ten oosten van de Landbouwstraat of "De Put van den Boeckx" (Schuttershofstraat-Wirixdreef) werd hiermee aangevoerd.
30. Zicht op de lange cilindervormige ovens waarin, al draaiend, de kalk- en kleipap gebrand werd met fijn gloeiend steenkoolstof koek (cement) moest dan verder gemalen worden tot de gewenste fijnheid.
Pagina : 1 - 2 - 3 - 4 - 5 - 6 - 7 - 8 - 9 - 10 - 11 - 12 - 13 - 14 - 15 - 16 - 17 - 18 - 19 - 20 - 21 - 22 - 23 - 24 - 25 - 26 - 27 - 28 - 29 - 30 - 31 - 32 - 33 - 34 - 35 -36 - 37 - 38 - 39 - 40 - 41 - 42 - 43 - 44 - 45 - 46 - 47 - 48
Ga naar terug naar vorige pagina
Keer terug naar de top van deze pagina
Ga naar de volgende pagina
Niel - St. Hubertusplein
Ga terug naar de inhoudstafel
De binnenschepen CBR 66
Albert Henderickx
De hangar naast de kil
De typische locomotief
De ovens